- Työpaikkojen tasa-arvosuunnittelu
- Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
- Selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta
- Palkkakartoitus
- Koko henkilöstö kuuluu palkkakartoituksen piiriin
- Tarkasteltavana palkat ja palkkausjärjestelmät
- Palkkavertailut ja käytettävät luokittelut/ryhmittelyt
- Pienet sekä vain naisista tai miehistä koostuvat työntekijäryhmät
- Palkkaerojen syiden arviointi ja toimenpiteistä päättäminen
- Tehdään yhteistyössä – työnantaja vastaa
- Toimenpiteet ja arvio toteutumisesta
- Tasa-arvosuunnitelmasta tiedottaminen
- Laiminlyönnin seuraukset
- Tasa-arvon edistäminen työpaikalla
- Kiintiöt ja tasapuolisuussääntö
- Tasa-arvotyö kouluissa ja oppilaitoksissa
- Oppilaitoksen tasa-arvosuunnitelma
- Tasa-arvosuunnitelman tavoite ja aikataulu
- Tehdään yhteistyössä oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa
- Erityisesti huomioitavat kysymykset
- Häirintä oppilaitoksissa
- Kartoitetaan oppilaitoksen tasa-arvotilanne
- Sovitaan selkeistä toimenpiteistä
- Tasa-arvosuunnitelman kirjaaminen
- Tiedottaminen ja suunnitelmaan sitoutuminen
- Arviointi ja seuranta
- Tasa-arvosuunnittelun laiminlyönnin seuraamukset
- Oppilaitoksen tasa-arvosuunnitelma
Arviointi ja seuranta
Oppilaitoksessa tehtävään suunnitelmalliseen tasa-arvotyöhön kuuluu myös arvioida, miten aikaisemmin tasa-arvon edistämiseksi sovitus toimenpiteet ovat toteutuneet.
Toimenpiteitä arvioitaessa voidaan tarkastella, ovatko toimenpiteet olleet riittävän tehokkaita ja mistä johtuu, mikäli asetettuja tavoitteita ei ole saavutettu. Käytännössä arviointi on luontevinta tehdä tasa-arvosuunnitelman päivityksen yhteydessä ja arviointi voi samalla toimia pohjana uusien toimenpiteiden valmistelulle.
Jos tasa-arvosuunnitelma on laadittu kahdeksi tai kolmeksi vuodeksi, toimenpiteiden toteutumista kannattaa seurata vuosittain.