- Työpaikkojen tasa-arvosuunnittelu
- Tasa-arvosuunnitelman laatiminen
- Selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta
- Palkkakartoitus
- Koko henkilöstö kuuluu palkkakartoituksen piiriin
- Tarkasteltavana palkat ja palkkausjärjestelmät
- Palkkavertailut ja käytettävät luokittelut/ryhmittelyt
- Pienet sekä vain naisista tai miehistä koostuvat työntekijäryhmät
- Palkkaerojen syiden arviointi ja toimenpiteistä päättäminen
- Tehdään yhteistyössä – työnantaja vastaa
- Toimenpiteet ja arvio toteutumisesta
- Tasa-arvosuunnitelmasta tiedottaminen
- Laiminlyönnin seuraukset
- Tasa-arvon edistäminen työpaikalla
- Kiintiöt ja tasapuolisuussääntö
- Tasa-arvotyö kouluissa ja oppilaitoksissa
- Oppilaitoksen tasa-arvosuunnitelma
- Tasa-arvosuunnitelman tavoite ja aikataulu
- Tehdään yhteistyössä oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa
- Erityisesti huomioitavat kysymykset
- Häirintä oppilaitoksissa
- Kartoitetaan oppilaitoksen tasa-arvotilanne
- Sovitaan selkeistä toimenpiteistä
- Tasa-arvosuunnitelman kirjaaminen
- Tiedottaminen ja suunnitelmaan sitoutuminen
- Arviointi ja seuranta
- Tasa-arvosuunnittelun laiminlyönnin seuraamukset
- Oppilaitoksen tasa-arvosuunnitelma
Yhteistyö oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa
Oppilaitoksen toiminnan kehittämiseen tähtäävä suunnitelmallinen sukupuolten välistä tasa-arvoa edistävä työ tehdään aina yhteistyössä henkilöstön ja oppilaiden tai opiskelijoiden kanssa. Oppilaiden ja opiskelijoiden tulee osallistua oppilaitoksessa tehtävään suunnitelmalliseen työhön alusta lähtien.
Työ, joka on tehty pelkästään henkilöstön keskuudessa tai työ, jonka koulutuksen järjestäjä on tehnyt, ei täytä tasa-arvolain asettamia vaatimuksia oppilaitoksessa tehtävästä suunnitelmallisesta tasa-arvoa edistävästä työstä.
Sukupuolten välistä tasa-arvoa edistettäessä oppilaitoksissa on otettava huomioon lasten ikä ja kehitys. Mitä nuoremmista lapsista on kyse, sitä tärkeämpää on harkita, miten heidät on tarkoituksenmukaisinta ottaa mukaan oppilaitoksessa tehtävään tasa-arvotyöhön.