Hyppää sisältöön

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi laiksi alkoholilain muuttamisesta (TAS/446/2024, annettu 20.8.2024)

Esityksen sukupuolivaikutukset 

Peruslain (731/1999) 6 §:ssä säädetään muun muassa syrjintäkiellossa ja sukupuolten tasa-arvon 
edistämisvelvollisuudesta. Viranomaisen velvollisuudesta edistää sukupuolten tasa-arvoa säädetään myös laissa naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta (609/1986, eli tasa-arvolaissa). 

Sukupuolivaikutuksien arviointi on keskeinen osa tasa-arvon edistämistä lainvalmistelussa. Sillä 
tarkoitetaan muun muassa hallituksen esityksen vaikutusten arviointia etukäteen sukupuolten tasa-
arvon kannalta. Tämä on erityisen tärkeää, mikäli jo uudistusta suunniteltaessa tiedetään, että 
uudistus voi vaikuttaa eri tavoin sukupuoliin. Sukupuolivaikutusten arvioinnin merkitystä 
korostetaan myös oikeusministeriön lainvalmistelun vaikutusarviointiohjeessa. 

Tasa-arvovaltuutettu pitää erittäin valitettavana sitä, että hallituksen esitysluonnoksessa on 
laiminlyöty sukupuolivaikutuksien arviointi. Hallituksen esitysluonnoksessa toki mainitaan 
sukupuolivaikutuksia muutamissa kohdissa, mutta esitykseen ei sisälly ehdotuksien 
kokonaisvaltaisempaa tarkastelua sukupuolinäkökulmasta. 

Tasa-arvovaltuutetun näkemyksen mukaan ehdotettu alkoholin tilaamisen salliminen lisäisi 
alkoholihaittoja, mutta haitat kohdistuisivat suurelta osin eri tavoin miehiin ja naisiin. Olisi 
toivottavaa, että hallituksen esitysluonnokseen sisällytettäisiin yhtä laaja-alaisesti tietoa uudistuksen vaikutuksista ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin kuin esimerkiksi (alkoholi)markkinoiden toimivuuteen tai yrityksien uusiin liiketoimintamahdollisuuksiin.

Esitysluonnoksessa korostettujen positiivisten (yritys)taloudellisten vaikutusten lisäksi tarvittaisiin tarkempia arviointeja lisääntyvän alkoholinkäytön yhteiskunnalle ja yksilöille aiheuttamista välittömistä ja välillisistä kustannuksista. 

Seuraavissa kappaleissa tasa-arvovaltuutettu kiinnittää huomiota niihin hallituksen esitysluonnoksen kohtiin, joissa on käsitelty vaikutuksia sekä miesten että naisten osalta.

Esitys lisäisi miesten alkoholisairauksia ja alkoholikuolemia 

Esitysluonnoksessa ei ehdoteta muutoksia alkoholilain 1 §:ssä säädettyyn lain tarkoitukseen. Lain 
tavoitteena on vähentää alkoholipitoisten aineiden kulutusta rajoittamalla ja valvomalla niihin 
liittyvää elinkeinotoimintaa alkoholin käyttäjilleen, muille ihmisille ja koko yhteiskunnalle 
aiheuttamien haittojen ehkäisemiseksi. Tämän vuoksi onkin hämmentävää, että esitysluonnoksen 
mukaan ”tilaamisen helppous voisi siis lisätä joidenkin kuluttajien alkoholijuomien kulutusta”. 
Esitysluonnoksessa myös todetaan, että ”vaikka suomalaisten säännöllinen alkoholin käyttö on 
vähentynyt, edelleen vähintään viikoittain alkoholia käyttävien osuus oli vuonna 2023 miehillä 48 
prosenttia ja naisilla 22 prosenttia”. Uudistuksen todetaankin hyödyttävän sitä merkittävää osaa 
suomalaisista, jotka käyttävät alkoholia. Edellä sanotun perusteella voitaneen siis olettaa, että 
ehdotetut muutokset lisäävät erityisesti miesten alkoholin käyttöä.

Hallituksen esitysluonnoksessa myös todetaan, että ”Suomessa alkoholisairauksiin ja -myrkytyksiin 
kuolee asukaslukuun suhteutettuna ihmisiä yli kolmenkertainen määrä Ruotsiin ja Norjaan 
verrattuna”.  Vuonna 2022 alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen kuoli yhteensä 1 664 
henkilöä. Vaikka esitysluonnoksessa ei ole tarkasteltu alkoholiperäisiin tauteihin ja 
alkoholimyrkytyksiin kuolleita sukupuolittain, on tästä löydettävissä lisätietoa esimerkiksi 
Tilastokeskuksen tilastoista. Vuoden 2020 aikana noin 1 700 henkeä (eli 1 300 miestä ja 400 naista) 
menehtyi alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen. 

Hallituksen esitysluonnoksen mukaan kuolleisuus alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen on vähentynyt voimakkaasti vuosien 2007–2017 välillä, mutta trendi on taittunut vuonna 2018. 

Esitysluonnoksessa todetaankin, etteivät alkoholikuolemat ole vähentyneet odotusten mukaisesti 
vuonna 2018 voimaan tulleen alkoholilain uudistuksen jälkeen. Esitysluonnoksen mukaan 
alkoholikuolleisuus on kasvanut erityisesti miesten kolmessa alimmassa tuloviidenneksessä. Näiden esitysluonnokseen sisältyvien arvioiden perusteella voitaneen arvioida, että eri väestöryhmien terveyden eriarvoisuus todennäköisesti lisääntyisi. Haitalliset vaikutukset kohdistuisivat erityisesti miehiin ja alempiin sosiaaliryhmiin. Hallituksen esityksen sisältyvien ehdotuksien seurauksena miesten alkoholikuolleisuus voisi jopa lisääntyä. 

Esitysluonnoksessa todetaan lisäksi, että alkoholi on myös monien sairauksien taustatekijä. 
Esityksessä mainitaan tutkimuskirjallisuudessa havaitun, että alkoholin verkko-ostoksia sekä 
toimituksia hyödyntävissä on keskimääräistä enemmän alkoholin riskikäyttäjiä. Alkoholijuomien 
toimitus voikin johtaa joillain henkilöillä juomistilanteiden pitkittymiseen ja suurten alkoholimäärien juomiseen tilauskerralla. Edelleen esitysluonnoksen mukaan miehet kärsivät naisia huomattavasti useammin vakavista alkoholiongelmista, minkä vuoksi kotiinkuljetuksen alkoholihaitoista tulisi kokemaan useampi mies kuin nainen. Esityksessä ei kuitenkaan ole arvioitu näitä alkoholihaittoja tarkemmin sukupuolten terveyden ja hyvinvoinnin kannalta. Esityksessä ei ole myöskään arvioitu, millaisia vaikutuksia ehdotuksella olisi esimerkiksi julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin ja julkisen talouden kantokykyyn.

Esitys lisäisi lähisuhdeväkivaltaa

Hallituksen esitysluonnoksessa todetaan lisäksi, että alkoholi on merkittävä lähisuhdeväkivallan 
taustatekijä ja että naiset kärsivät lähisuhdeväkivallasta miehiä useammin. Esitysluonnoksessa myös todetaan, että lähisuhdeväkivallan riskin arvioidaan kasvavan, mikäli esitys lisäisi alkoholikäyttöä kotiolosuhteissa. Edelleen esityksen mukaan lähisuhdeväkivallan tekijä on päihtynyt vajaassa puolessa väkivaltatilanteissa ja alkoholisidonnaisen lähisuhdeväkivallan seuraukset ovat usein vakavampia kuin ei-alkoholisidonnaisen. Esityksessä todetaankin, että ”esitys ei ainakaan ole omiaan vähentämään alkoholisidonnaista lähisuhdeväkivaltaa”. 

Tasa-arvovaltuutettu toteaa, että lähisuhdeväkivalta on tyypillistä naisiin kohdistuvaa väkivaltaa, 
joka on Suomessa hyvin yleistä. Tilastokeskuksen tilastojen mukaan joka kolmas nainen ja joka 
kuudes mies on elämänsä aikana kokenut fyysistä parisuhdeväkivaltaa tai uhkailua siitä. Erityisesti 
naiset kokevat vakavaa ja jatkuvaa väkivaltaa. 2010-luvulla Suomessa on kuollut joka vuosi 
keskimäärin 15 naista parisuhdeväkivallan seurauksena. 

Lähisuhdeväkivalta on tyypillistä piilorikollisuutta. Suurin osa läheisissä suhteissa tapahtuneesta 
väkivallasta ei tule milloinkaan minkään viranomaisen tietoon. Väkivaltaa ei ilmoiteta poliisille, eikä 
siitä puhuta sosiaali- ja terveydenhuollon vastaanotoilla. Naisten ihmisoikeuksien näkökulmasta 
kyseessä on vakava rakenteellinen sukupuolten tasa-arvon toteutumisen este. 

Tasa-arvovaltuutettu muistuttaa, että Suomen ratifioimaan Istanbulin sopimukseen sisältyy valtion 
nimenomainen velvollisuus suojella naisia väkivallalta. Istanbulin sopimus on ollut voimassa 
Suomessa melkein kymmenen vuotta ja se edellyttää Suomelta aktiivisia toimia muun muassa 
lähisuhdeväkivallan ehkäisyssä. Sellaista lainsäädäntöä, joka toteaa sen lisäävän lähisuhdeväkivaltaa sen esitöissä, ei voi pitää Istanbulin sopimuksen velvoitteiden mukaisena.

Lähisuhdeväkivallasta aiheutuu vakavia seurauksia ja merkittävää haittaa paitsi uhreille ja heidän 
läheisilleen, niin myös yhteiskunnalle. Pelkästään naisiin kohdistuneesta fyysisestä 
parisuhdeväkivallasta aiheutuu 150 miljoonan euron lisäkustannukset vuodessa. Todellisuudessa 
terveydenhuollon kokonaiskustannukset ovat tätä vieläkin suuremmat. Lisäksi palveluja koskevia 
kustannuksia aiheutuu muun muassa sosiaali- ja oikeuspalveluille. 

Hallituksen esitysluonnoksen taloudellisista vaikutuksista

Hallituksen esitysluonnoksessa tyydytään toteamaan, että esityksellä voisi olla alkoholihaittojen 
hoidosta sosiaali- ja terveyshuollolle aiheutuvia kustannuksia kasvattava vaikutus, mikäli lakiesitys 
lisäisi alkoholin kokonaiskulutusta tai alkoholin kulutusta runsaasti alkoholia käyttävien keskuudessa. 

Tasa-arvovaltuutettu muistuttaa, että esimerkiksi hallituksen esityksessä alkoholilain 17 ja 26 §:n 
muuttamiseksi (HE 7/2024) on kuvattu muun muassa alkoholin aiheuttamia välittömiä kustannuksia sosiaali- ja terveydenhuollolle vuonna 2020. Haittakustannusten on arvioitu olevan 638,5–940,1 (milj. euroa). Tässä hallituksen esityksessä mainitaan, että 0,5–1 prosentin kasvu alkoholin tilastoidussa kulutuksessa johtaisi noin 10 miljoonaan euron kustannusten kasvuun, kun 
tarkastellaan ainoastaan alkoholin aiheuttamia välittömiä kustannuksia. Esityksessä myös todetaan, että välittömien kustannuksien alkoholi aiheuttaa erilaisia välillisiä kustannuksia yhteiskunnalle, kuten esimerkiksi alkoholiehtoisten kuolemien ja työkyvyttömyyseläkkeelle siirtymisten aiheuttamat tuotantopanosmenetykset sekä työntekijöiden sairauspoissaolojen aiheuttamat menetykset työajassa. Esityksessä on käsitelty myös alkoholin lisäämää riskiä sairastua useasti vaikeasti hoidettaviin sairauksiin kuten muisti- ja erilaisiin syöpäsairauksiin. Esityksessä pidettiin todennäköisenä, että näistä sairauksista aiheutuvat välilliset kustannukset lisääntyvät kuormittaen sosiaali- ja palvelujärjestelmää kasvavan hoitotarpeen myötä. 

Valmisteltaessa alkoholiin liittyvää lainsäädäntöä on välttämätöntä arvioida uudistuksista aiheutuvat kokonaistaloudelliset kustannukset ja niiden mahdollinen kasvu sekä vaikutukset julkiseen talouteen.

Jatkovalmistelusta

Hallituksen esitys liittyy vuoden 2025 talousarvioesitykseen ja tarkoitettu käsiteltäväksi sen 
yhteydessä. Esitysluonnoksen mukaan ehdotus perustuu pääministeri Petteri Orpon 
hallitusohjelmaan ja sen useisiin alkoholikauppaa koskeviin markkinoiden avaamiseen ja kilpailun 
lisäämiseen liittyviin lainsäädäntömuutoksiin.

Tasa-arvovaltuutettu esittää, että hallituksen esityksen antamista lykättäisiin ja jatkovalmistelussa 
selvitettäisiin ja arvioitaisiin huolellisesti ehdotuksien vaikutukset sukupuolten tasa-arvoon, 
terveyteen ja hyvinvointiin sekä julkiseen talouteen, jotta nämä voitaisiin ottaa huomioon, mikäli 
lakiesitys vietäisiin eduskuntaan. 

04.09.2024