Hyppää sisältöön

Kaupunki X ei vaihtanut translapsen käyttäjätunnusta koulun järjestelmiin (TAS/706/2023, annettu 06.09.2024)

Henkilö A pyysi tasa-arvovaltuutettua selvittämään, oliko hänen alaikäistä lastaan syrjitty tasa-arvolain kieltämällä tavalla, kun tämän käyttäjätunnusta koulun ICT-järjestelmissä ei ole saatettu vastaamaan nimenmuutoksen jälkeistä nimeä. Lapsen nimi oli muutettu virallisesti vastamaan tämän sukupuoli-identiteettiä. Koulun käytössä olevassa Wilma-järjestelmässä sekä koulun hallinnon järjestelmissä on ollut nimenmuutoksen jälkeen käytössä lapsen virallinen nimi. Kuitenkaan käyttäjätunnuksia ei ollut korjattu vastaamaan virallista nimeä. Kaupunki ei ollut suostunut vaihtamaan käyttäjätunnusta eikä kaupungilla ollut käyttäjätunnuksen vaihtamiseen minkäänlaista ohjeistusta. Kaupunki kertoi selvityksessään, että käyttäjätunnuksen vaihtaminen oli monimutkaista mutta teknisesti mahdollista ja että kaupunki oli valmistelemassa ohjeistusta sille, millä edellytyksin tunnus voidaan vaihtaa. Kaupunki ilmoitti tasa-arvovaltuutetun aloitettua asiassa selvityksen, että lapsen tunnus tultaisiin vaihtamaan.

Tasa-arvolaki kieltää syrjinnän sukupuoli-identiteetin perusteella

Tasa-arvolaki kieltää välittömän ja välillisen syrjinnän sukupuolen, sukupuoli-identiteetin ja sukupuolen ilmaisun perusteella. Syrjinnäksi määritellään myös lisäksi henkilön asettaminen muita epäedullisempaan asemaan sukupuolen, sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisun perusteella oppilaitoksissa sekä muissa koulutusta ja opetusta järjestävissä yhteisöissä (tasa-arvolaki 8 b §).

Viranomaisen ja oppilaitoksen tulee edistää tasa-arvoa ja ehkäistä syrjintää

Tasa-arvolain 4 §:n mukaan viranomaisten tulee kaikessa toiminnassaan edistää sukupuolten tasa-arvoa tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Ei riitä, että viranomainen toimii syrjimättömällä tavalla. Viranomaisen tulee muuttaa niitä olosuhteita, jotka estävät tasa-arvon toteutumista. Säännös merkitsee muun muassa sitä, että viranomaisen on aktiivisesti selvitettävä, hankittava tietoa siitä, mitkä tekijät estävät tasa-arvon toteutumista. Tieto toimii pohjana esteiden poistamista koskevien toimenpiteiden ja politiikkojen kehittämiselle.

Tasa-arvolain 4 §:n säännöksiä viranomaisen edistämisvelvollisuudesta täydentää myöhemmin säädetty 6 c § sukupuoli-identiteetin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvan syrjinnän ennaltaehkäisystä. Nämä lain kohdat 6 c § ja 4 § muodostavat kokonaisuuden siten, että tasa-arvoa edistettäessä otetaan huomioon juridisen sukupuolen lisäksi myös sukupuoli-identiteettiin ja sukupuolen ilmaisuun perustuvan syrjinnän ennaltaehkäisy. Viranomaisen sekä opetuksen ja varhaiskasvatuksen järjestäjän tulee tasa-arvolain 6 c §:n mukaisesti ennaltaehkäistä sukupuoli-identiteettiin tai sukupuolen ilmaisuun perustuvaa syrjintää tavoitteellisesti ja suunnitelmallisesti. Syrjintää voidaan ennaltaehkäistä esimerkiksi pitämällä huolta siitä, että ihmisten erilaisia sukupuoli-identiteettejä ja sukupuolen ilmaisun tapoja kunnioitetaan. Tavoitteellisuus ja suunnitelmallisuus tarkoittavat, että syrjinnän ennaltaehkäisyn olisi oltava ennakollista ja järjestelmällistä. Keskeistä on, että ennaltaehkäisy turvaa syrjimättömän arjen ja antaa valmiudet kohdata sekä ratkaista ongelmatilanteita.

Kaupungin olisi tullut vaihtaa tunnus, kun sitä pyydettiin

Tasa-arvovaltuutettu on jo aiemmissa lausunnoissaan kiinnittänyt huomiota siihen, että viittaukset transhenkilön vanhaan nimeen kuormittavat transhenkilöiden hyvinvointia. Huomioiden viranomaisen tasa-arvon edistämis- ja syrjinnän ennaltaehkäisyvelvoitteet, tasa-arvovaltuutettu piti lapsen käyttäjätunnuksen vaihtamista oikeana ratkaisuna. Käyttäjätunnus olisi kuitenkin tullut vaihtaa, kun sitä ensimmäisen kerran pyydettiin. A oli yrittänyt yli vuoden ajan saada tunnuksen vaihdettua ennen asian tuomista tasa-arvovaltuutetulle ja A:n mukaan viivästymisellä on ollut negatiivisia vaikutuksia lapsen hyvinvointiin ja koulunkäyntiin. Viivästys tilanteen korjaamisessa on siten ollut merkittävä, eikä kaupunki esittänyt toiminnalleen mitään hyväksyttävää syytä. Tasa-arvovaltuutettu katsoi, että kaupunki X oli syrjinyt A:n lasta sukupuoli-identiteetin perusteella. Tasa-arvovaltuutettu totesi myös, että kaupunki ei ollut riittävällä tavalla kiinnittänyt huomiota sukupuolen moninaisuuden huomioimiseen käyttäjätunnusta koskevissa prosesseissa osana tasa-arvolain mukaista velvoitettaan edistää tasa-arvoa ja ennaltaehkäistä sukupuoli-identiteettiin perustuvaa syrjintää.

17.10.2024