Staden X bytte inte ut användarnamnet i skolans system för ett transbarn (TAS/706/2023, utfärdat 6.9.2024)
Person A bad jämställdhetsombudsmannen utreda om hens minderåriga barn hade diskriminerats på det sätt som förbjuds i jämställdhetslagen när barnets användarnamn i skolans ICT-system inte hade ändrats att motsvara namnet efter barnets namnändring. Barnets namn hade officiellt ändrats så att det motsvarade barnets könsidentitet. Efter namnändringen har barnets officiella namn använts i Wilma-systemet som skolan använder samt i skolans förvaltningssystem. Användarnamnen hade dock inte korrigerats så att de motsvarade det officiella namnet. Staden hade inte gått med på att byta användarnamn och staden hade inga anvisningar för byte av användarnamn. Staden berättade i sin utredning att det var komplicerat, men tekniskt möjligt att byta användarnamn och att staden höll på att bereda anvisningar för under vilka förutsättningar användarnamnet kan bytas. Efter att jämställdhetsombudsmannen inlett en utredning om ärendet meddelade staden att barnets användarnamn kommer att bytas.
Jämställdhetslagen förbjuder diskriminering på grund av könsidentitet
Jämställdhetslagen förbjuder direkt och indirekt diskriminering på grund av kön, könsidentitet och könsuttryck. Som diskriminering definieras också att en person försätts i en ofördelaktigare ställning än andra på grund av kön, könsidentitet eller könsuttryck vid läroanstalter och andra sammanslutningar som ordnar utbildning och undervisning (8 b § i jämställdhetslagen).
Myndigheter och läroanstalter ska främja jämställdhet och förebygga diskriminering
Enligt 4 § i jämställdhetslagen ska myndigheterna i all sin verksamhet främja jämställdheten mellan könen på ett målinriktat och planmässigt sätt. Det räcker inte att myndigheten agerar på ett icke-diskriminerande sätt. Myndigheten skall ändra de förhållanden som hindrar att jämställdhet uppnås. Bestämmelsen innebär bland annat att myndigheten aktivt måste utreda och skaffa information om vilka faktorer som hindrar jämställdheten. Informationen utgör grunden för utvecklingen av åtgärder och politik för att undanröja hinder.
Bestämmelserna om myndigheternas skyldighet att främja jämställdhet i 4 § i jämställdhetslagen kompletteras av 6 c § om förebyggande av diskriminering på grund av könsidentitet eller könsuttryck. Lagens 6 c § och 4 § utgör en helhet så att man vid främjandet av jämställdheten utöver det juridiska könet även beaktar förebyggandet av diskriminering på grund av könsidentitet och könsuttryck. Myndigheter samt anordnare av undervisning och småbarnspedagogik ska i enlighet med 6 c § i jämställdhetslagen på ett målinriktat och planmässigt sätt förebygga diskriminering på grund av könsidentitet eller könsuttryck. Diskriminering kan förebyggas till exempel genom att se till att människors olika könsidentiteter och sätt att uttrycka sig respekteras. Målinriktning och planmässighet innebär att förebyggandet av diskriminering ska vara förutseende och systematiskt. Det centrala är att det förebyggande arbetet tryggar en icke-diskriminerande vardag och ger beredskap att möta och lösa problemsituationer.
Staden borde ha bytt kod när det begärdes
Jämställdhetsombudsmannen har redan i sina tidigare utlåtanden fäst uppmärksamhet vid att hänvisningarna till transpersoners gamla namn belastar personernas välbefinnande. Med beaktande av myndighetens skyldigheter att främja jämställdhet och förebygga diskriminering ansåg jämställdhetsombudsmannen att den korrekta lösningen är att byta barnets användarnamn. Användarnamnet borde dock ha bytts ut när det begärdes för första gången. A hade försökt byta användarnamn i över ett år innan ärendet fördes till jämställdhetsombudsmannen och enligt A hade fördröjningen haft en negativ inverkan på barnets välbefinnande och skolgång. Fördröjningen i korrigeringen av situationen har således varit betydande och staden har inte framfört någon godtagbar orsak till sin verksamhet. Jämställdhetsombudsmannen ansåg att staden X hade diskriminerat A:s barn på grund av barnets könsidentitet. Jämställdhetsombudsmannen konstaterade också att staden inte i tillräcklig utsträckning hade fäst uppmärksamhet vid beaktandet av könsmångfalden i processerna för användarnamn som en del av sin skyldighet enligt jämställdhetslagen att främja jämställdhet och förebygga diskriminering på grund av könsidentitet.
17.10.2024