Hallituksen esitys 60/2024 vp. eduskunnalle laeiksi osakeyhtiölain 6 luvun ja kauppakamarilain 2 §:n muuttamista (TAS/571/2024, annettu 18.9.2024)
Tasa-arvovaltuutettu oli eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan kuultavana 19.9.2024 hallituksen esityksestä ns. pörssiyhtiödirektiivin implementoinniksi.
Syrjivästä valintamenettelystä tulisi säätää tasa-arvolaissa
Tasa-arvovaltuutettu huomauttaa, että valinta säätää direktiivin toimeenpanosta vähimmäistason mukaisesti ja muun muassa valinta jättää säätämättä tasa-arvolakiin tarpeellisista muutoksista hallitusten jäsenten syrjimättömän valinnan varmistamiseksi rajaa entisestään esityksen vaikuttavuutta ja mahdollisuuksia tosiasiallisesti puuttua syrjiviin käytäntöihin. Esitys ei myöskään kaikilta osin vastaa direktiivin edellytyksiä riittävistä sanktioista sen velvoitteiden rikkomisesta.
Tasa-arvolakiin tulisi luoda säännös syrjivyydestä hallintoedustajien valinnassa. Erityissäännös 7 §:n lisäksi olisi välttämätön, sillä 7 §:n mukainen syrjinnän yleiskielto ei tuo itsessään oikeutta 11 §:n mukaiseen hyvitykseen. Näin se ei tältä osin vastaa direktiivin vaatimuksiin tehokkaista, oikeasuhtaisista ja varoittavista seuraamuksista.
Mahdollisuudet tosiasiallisen tasa-arvon edistämiseen jäävät suppeiksi
Kansallisesti valittu minimitason toimeenpano ja jäsenvaltioiden optioiden mahdollisimman laaja käyttäminen rajaavat sääntelyn mahdollisuudet tosiasiallisen tasa-arvon edistämisen suhteen hyvin rajallisiksi.
Tasa-arvovaltuutetun mukaan valittu soveltamisala on liian suppea, sillä se jättää direktiivin ulkopuolelle valtaosa yrityksistä.
Jäsenvaltio-optioiden laajamittaisen käyttämisen osalta tasa-arvovaltuutettu muistuttaa, että esimerkiksi Euroopan parlamentti ei lähtökohtaisesti tukenut poikkeamismahdollisuutta, sillä se näki poikkeamismahdollisuuden keinona kiertää direktiivin tavoitteiden saavuttaminen.
Hallintoedustajien valinta syrjintäoikeuden piirissä
Tasa-arvovaltuutettu huomauttaa, että ehdotuksessa ei ole esitetty, millaisia keinoja syrjintää epäilevällä aliedustettua sukupuolta olevalla hakijalla on saada tieto yritykseltä, mikäli tämä kieltäytyy sitä antamasta, eikä siitä, mitä oikeuskeinoja hakijalla on käytössään, jos hän tiedot saatuaan kokee tulleensa syrjityksi valintapäätöstä tehtäessä.
Rekrytointimenettelyn riitauttamiseen direktiivin nojalla oltava jokin tosiasiallinen mahdollisuus tilanteissa, joissa henkilö haluaa riitauttaa valitsematta jättämisensä.
Esityksessä ei ole kuitenkaan käsitelty direktiivissä todettua edellytystä saattaa asia vireille tuomioistuimessa tai muussa toimivaltaisessa viranomaisessa, vaikka direktiivi edellyttää syrjintää epäilevällä olevan käytössään riittävät hallinnolliset tai oikeudelliset menettelyt.
Esitys ei myöskään luo direktiivin edellyttämiä seuraamuksia niille pörssiyhtiöille, jotka rikkovat hallintoedustajaa valitessaan syrjinnän kieltoa.
Tasa-arvovaltuutetun lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan liitteenä (pdf).
24.09.2024