- Främjande av jämställdhet på arbetsplatsen
- Jämställdhetsplanering på arbetsplatsen
- Att utarbeta ett jämställdhetsplan
- Redogörelse för jämställdhetsläget på arbetsplatsen
- Lönekartläggning
- Hela personalen omfattas av lönekartläggningen
- Granskning av löner och lönesystem
- Lönejämförelser och klassificering /grupperingar som används
- Små grupper och som endast består av kvinnor eller män
- Bedömning av orsaker till löneskillnader och beslut om åtgärder
- Åtgärder och utvärdering
- Utarbetas i samarbete – arbetsgivaren tar ansvar
- Information om jämställdhetsplanerna
- Följder av försumma jämställdhetensplanering
- Kvoter och principen om jämlig representation
- Skolor och läroanstalter
- Läroanstaltens jämställdhetsplan
- Målet för jämställdhetsplaneringen
- Samarbete med elever och studerande
- Frågor som ska beaktas särskilt
- Sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön vid läroanstalter
- Kartläggning av jämställdhetsläget på läroanstalter
- Inskrivning av jämställdhetsplanen
- Kom överens om klara åtgärder
- Information och engagemang i jämställdhetsarbetet
- Utvärdering och uppföldning
- Följder av att försumma jämställdhetsplaneringen
- Läroanstaltens jämställdhetsplan
Samarbete med elever och studerande
Det planmässiga arbetet som främjar jämställdheten mellan könen och som strävar till att utveckla läroanstaltens verksamhet utförs alltid i samarbete med personalen och eleverna eller studerandena. Eleverna och studerandena ska delta i det planmässiga arbetet som utförs på läroanstalten redan från början.
Arbete som endast utförs av personalen eller utbildningsanordnaren möter inte de krav som ingår i jämställdhetslagen om det planmässiga arbete som främjar jämställdheten som ska utföras på läroanstalten.
Då man främjar jämställdheten mellan könen på läroanstalter ska man beakta barnens ålder och utveckling. Desto yngre barn det är fråga om, desto viktigare är det att fundera på vad som är det ändamålsenligaste sättet att inkludera barnen i jämställdhetsarbetet som utförs på läroanstalten.