Tasa-arvovaltuutettu hakee viestinnän korkeakouluharjoittelijaa

Tasa-arvovaltuutetun toimistossa on tarjolla viestinnän opiskelijalle tai viestintään erikoistuneelle sukupuolentutkimuksen, sosiaalipsykologian tai sosiologian opiskelijalle 3–4 kuukauden harjoittelupaikka sopimuksen mukaan ajalle syyskuu–joulukuu 2024.

Korkeakouluharjoittelijan pääasialliset tehtävät

Harjoittelija työskentelee viestintäasiantuntijan parina ja avustaa tasa-arvovaltuutetun päivittäisessä viestinnässä. Työtehtävät tarjoavat monipuolisen kokemuksen viestinnän eri osa-alueilta sekä tasa-arvolain valvonnasta ja tasa-arvon edistämisestä. Painopiste harjoittelijan työssä on päivittäisviestinnässä: tasa-arvovaltuutetun sidosryhmäviestinnässä (viestintä sosiaalisessa mediassa sekä uutiskirjeen laatiminen sidosryhmille) ja verkkoviestinnässä (tasa-arvovaltuutetun nettisivujen päivittäminen ja intrauudistukseen osallistuminen). Lisäksi tehtäviin voi kuulua muita viestinnän tehtäviä.

Harjoittelijalta odotamme

Toivomme, että hakija on opiskellut jo useamman vuoden. Odotamme hakijalta erinomaista kirjallista ilmaisutaitoa. Hyvä molempien kansalliskielten taito sekä muu kielitaito katsotaan hakijalle eduksi. Toivomme, että hakija kokee sosiaalisen median luonnolliseksi ympäristöksi. Ymmärrys inklusiivisesta ja saavutettavasta viestinnästä sekä Canvan hallitseminen luetaan eduksi. Perehtyneisyys sukupuolten tasa-arvon kysymyksiin luetaan myös hakijalle eduksi. Arvostamme lisäksi luovuutta, mukautusmiskykyä ja kykyä työskennellä itsenäisesti.

Palkkaus

Korkeakouluharjoittelijan palkka 1632 euroa/kk. Toivomme, että harjoittelijalle on myönnetty harjoittelutuki.

Harjoittelun ajankohta

Sopimuksen mukaan 3–4 kk ajalla syyskuu–lokakuu

Tasa-arvovaltuutettu

Tasa-arvovaltuutettu valvoo naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta annetun lain noudattamista. Valtuutettu antaa ohjeita ja neuvoja tasa-arvolakiin liittyvistä kysymyksistä, sukupuoleen perustuvasta syrjinnästä ja sukupuolten tasa-arvon edistämisestä. 

Tasa-arvovaltuutettu on itsenäinen ja riippumaton lainvalvontaviranomainen ja toimii oikeusministeriön hallinnonalalla. Tasa-arvovaltuutetun toimistossa työskentelee yksitoista henkilöä.

Tarjoamme tuetun lounaan. Osa viikosta on mahdollista työskennellä etänä.

Tasa-arvovaltuutettu korostaa toiminnassaan yhdenvertaisuuden toteutumista ja arvostaa monimuotoisuutta työyhteisössä. Toivomme hakijoiksi eri ikäisiä ja eri sukupuolia olevia henkilöitä sekä kieli-, kulttuuri- tai muihin vähemmistöihin kuuluvia henkilöitä.

Sijainti

Hämeentie 3, 00530 Helsinki. 30.5. alkaen Ratapihantie 9, 00520 Helsinki

Hakemuksen lähettäminen

Toivomme hakemukset ensisijaisesti sähköisinä Valtiolle.fi-palvelun kautta. Voit kuitenkin hakea tätä työpaikkaa myös toimittamalla hakemuksesi kirjaamon postiosoitteeseen. Sekä hakemuksessa että kirjekuoressa tulee mainita haettavan tehtävän ID-numero. Kirjeen tulee olla perillä hakuajan päättymiseen mennessä. Hakuaika päättyy 7.6.2024 klo 16.15.

Tasa-arvovaltuutettu kirjaamo
PL 22
00023 Helsinki

Lisätietoja harjoittelusta

Viestintäasiantuntija Päivi Ojanperä, puh. 0295666837, [email protected]

20.05.2024

Suuttukaa naiset

Päivi Romanov, Tasa-arvo 2/04

uolustusvoimien virallinen uutislehti "Ruotuväki" mainostaa nuorekkaassa mainoskampanjassaan lehteään sekä hauskoilla että muka hauskoilla kuvilla. Yhdessä kuvassa täydessä sotisopassa olevan nuoren varusmiehen ympärillä kiehnaa napapaidoissa, sairaanhoitajaminiminimekoissa ja verkkohameissa pyllisteleviä nuoria naisia. Jotkut naisista hipelöivät miestä alavatsan tienoilta ja housunkoivista. Tarkoitus on kuulemma antaa puolustusvoimista nuorekas ja menevä kuva. Että siitä vain tytöt hakeutumaan puolustusvoimien palvelukseen ja pyrkimään armeijaan!

Maineikkaan (?) vaatevalmistajan internet-mainossivuilla kiemurtelee nuoria naisia jos jonkinlaisissa asennoissa, huulet turpeina, kasvot ilmeettöminä, kaikki napit ja vetoketjut auki. Yleensä ainakin toinen rinta paljaana, toisinaan myös takapuoli paljaana. Ja kaikilla on metrikaupalla selkää ja lantiota. Siinäpä mainioita naisen malleja nuorille, itseään etsiville tytöille ja vastakkaiseen sukupuoleen tutustuville [naiskuvaansa hakeville] pojille. Hyvä tulee! Sellaisiahan me naiset olemme. Vai mitä?

Näitä ja monia muita mainoksia selitellään kaikilla mahdollisilla tavoilla: tarkoitus on ampua tahallaan yli, kärjistää, herättää huomiota, viljellä huumoria ja niin edelleen. Entäpä jos Ruotuväkeä olisikin mainostettu selvästi johonkin valtaväestöstä poikkeavaan etniseen ryhmään kuuluvilla, typerästi puetuilla puolialastomilla miehillä, jotka hipelöivät täysissä pukeissa olevaa naispuolista sotilasta? Olisi varmaan hälytyskellot alkaneet soida lehden toimituksessa. Sehän olisi rasismia. Mutta kun kysymys on nuorista naisista, kellot eivät soi. Näin on aina voinut tehdä, tämähän on huumoria. Tai minkä sille voi, että naiset ovat "haluttavia" puoliksi riisuttuina ja seksuaalisesti vihjailevissa asennoissa. Ja seksuaalisuushan on mainonnan käyttövoima.

Mainonta ei kuulu tasa-arvolain piiriin eikä siten myöskään varsinaisesti tasa-arvovaltuutetun valvontavelvollisuuden piiriin. Laki ei anna valtuutetulle työkaluja puuttua mainontaan. Mainonnassa on turvauduttu ja lakiuudistuksen jälkeenkin turvaudutaan itsesäätelymekanismiin. Mainonnan eettinen neuvosto valvoo sitä, että mainonnassa noudatetaan kansainvälisiä mainonnan eettisiä ohjeita. Ne sisältävät myös sukupuolten välisen tasa-arvoperiaatteen kunnioittamisen. Naista ei saa esittää halventavalla tavalla eikä käyttää katseenvangitsijana. Neuvoston lausunnot eivät kuitenkaan ole sitovia eikä se voi langettaa sanktioita. Neuvoston kannanotoilla on tärkeä merkitys mainosalan oman itsekritiikin ja sensitiivisyyden herättelyssä. Se myös toivottavasti vetää linjoja toisaalta hyvän ja toisaalta mauttoman ja syrjivän mainonnan välillä. Mutta mainosalan massiivisuus huomioon ottaen sen vaikutusmahdollisuudet ovat pienet. Markkinatuomioistuimeen, jolla olisi jykevämmät puuttumismahdollisuudet, mainokset ani harvoin etenevät.

Mikä sitten purisi? Eikö eniten mainostajiin ja mainostaviin tahoihin pure se, mikä näkyy ja tuntuu pankkitileillä ja taseissa? Eli kuluttajien suuttuminen ja tuotteiden boikotointi. Suurten joukkojen riittävän äänekäs paheksunta olisi sellaisenaan huonoa mainosta kenen tahansa tuotteille ja yrityskuvalle.

Kansalaisjärjestöillä on Suomessa pitkät vaikuttamisen perinteet, niissä on satoja tuhansia jäseniä ja tarvittaessa voimaa. Olisiko aika nousta barrikaadeille ja antaa äänen kuulua? Olisiko aika suuttua oikein kunnolla? Ratkaisu tämän tyyppiseen ongelmaan ei ole se, että löytyy jokin viranomainen tai muu taho, joka hoitaa asian. Tasa-arvoviranomaiset, olipa niillä millainen toimivalta tahansa, tai mainonnan eettinen neuvosto eivät koskaan voi lopettaa yhteiskunnan toista puoliskoa halventavaa ja vääristelevää mainontaa. Tähän tautiin puree vain raha. Se saa mahtavatkin polvilleen.

31.05.2004