- Främjande av jämställdhet på arbetsplatsen
- Jämställdhetsplanering på arbetsplatsen
- Att utarbeta ett jämställdhetsplan
- Redogörelse för jämställdhetsläget på arbetsplatsen
- Lönekartläggning
- Hela personalen omfattas av lönekartläggningen
- Granskning av löner och lönesystem
- Lönejämförelser och klassificering /grupperingar som används
- Små grupper och som endast består av kvinnor eller män
- Bedömning av orsaker till löneskillnader och beslut om åtgärder
- Åtgärder och utvärdering
- Utarbetas i samarbete – arbetsgivaren tar ansvar
- Information om jämställdhetsplanerna
- Följder av försumma jämställdhetensplanering
- Kvoter och principen om jämlig representation
- Skolor och läroanstalter
- Läroanstaltens jämställdhetsplan
- Målet för jämställdhetsplaneringen
- Samarbete med elever och studerande
- Frågor som ska beaktas särskilt
- Sexuella trakasserier och trakasserier på grund av kön vid läroanstalter
- Kartläggning av jämställdhetsläget på läroanstalter
- Inskrivning av jämställdhetsplanen
- Kom överens om klara åtgärder
- Information och engagemang i jämställdhetsarbetet
- Utvärdering och uppföldning
- Följder av att försumma jämställdhetsplaneringen
- Läroanstaltens jämställdhetsplan
Aktiv information till alla
Eftersom syftet är att se till att man utför målinriktat och planmässigt arbete för att främja jämställdheten mellan könen på läroanstaltsnivå rekommenderas det att man aktivt informerar eleverna, studerandena, minderåriga elevers och studerandes vårdnadshavare samt personalen om det arbete som utförs på läroanstalten.
Förutom läroanstaltens elektroniska medier och eventuella tryckta broschyrer sprids informationen även vid skolans gemensamma möten, evenemang eller föräldrakvällar.
Effektivt genomförande kräver engagemang
En förutsättning för att jämställdhetsplanen ska genomföras effektivt är att hela skolgemenskapen, inklusive skolans ledning, är engagerad i jämställdhetsarbetet som utförs på läroanstalten.
Genomförandet av jämställdhetsplanen lyckas då man tillsammans kommit överens om de konkreta åtgärderna och man skrivit in ansvarspersonerna och tidtabellerna i jämställdhetsplanen. På det sättet förvandlas en åtgärd som skrivits in i planen till en vardagsgärning.
Jämställdhetsarbete kan också stöta på motstånd. Jämställdhetsarbetet kan upplevas som onödigt eller uppfattas som kritik mot det egna arbetet. I synnerhet i dessa fall är det av största vikt att läroanstaltens ledning visar sitt stöd för det jämställdhetsarbete som utförs och visar att man är redo att diskutera behovet av att främja jämställdheten.