Hoppa till innehåll

Jämställdhet i kundservicen inom frisörbranschen (TAS/228/2024 och TAS/373/2024, utfärdat 22.10.2024)

Jämställdhetsombudsmannen ombads i två olika fall utreda hur jämställdheten förverkligas i kundservicen inom frisörbranschen. I det första fallet begärdes ett utlåtande om en frisörs verksamhet med tjänster för kvinnor. Frisören i fråga beaktar särskilda behov hos kvinnor som av religiösa skäl inte kan visa sitt hår för män som inte tillhör familjen (TAS/228/2024). Det andra fallet gällde en herrfrisörsalong där en manlig frisör vägrade betjäna en kvinnlig kund, eftersom han av kulturella skäl inte kan röra främmande personer av kvinnligt kön (TAS/373/2024). Jämställdhetsombudsmannen ansåg det vara ändamålsenligt att kombinera behandlingen av ärendena.

Eftersom de diskrimineringsgrunder som nämns i diskrimineringslagen har betydelse för bedömningen av ärendet, bad jämställdhetsombudsmannen diskrimineringsombudsmannen om ett utlåtande i ärendet. Jämställdhetsombudsmannen bedömde ärendet på en allmän nivå och bad därför inte företagarna inom hårbranschen om någon utredning i ärendet.

Jämställdhetsombudsmannen konstaterade att det enligt jämställdhetslagen är möjligt att tillhandahålla tjänster enbart för det ena könet, förutsatt att det finns ett berättigat mål för förfarandet och metoderna för att uppnå målet är ändamålsenliga och nödvändiga.

I förarbetena till bestämmelsen och i rådets direktiv som ligger till grund för bestämmelsen nämns som berättigat mål för särbehandlingen bland annat frågor som gäller integritet och anständighet. Vid bedömningen av förbudet mot diskriminering på grund av kön är det viktigt att respektera andra grundläggande rättigheter, såsom närings- och religionsfrihet.

Att röra vid en person av motsatt kön är en central del av begreppen integritet och anständighet. Även religion och kultur påverkar den uppfattning om integritet och anständighet som bör beaktas. Med tanke på de grundläggande rättigheterna är det logiskt att anständighetsskäl kan beaktas inom frisörbranschen, där arbetet oskiljbart är förknippat med beröring av kunden. De här rättigheterna berättigar trots det inte automatiskt till att avvika från likabehandling. Förhållandet mellan jämställdhet och andra grundläggande rättigheter ska alltid avvägas från fall till fall.

Vid bedömning av om det är möjligt att avvika från likabehandling ska vi sträva efter att säkerställa att det inte är fråga om en situation där näringsidkaren avsiktligt strävar efter att öka ojämlikheten, missbruka de grundläggande rättigheterna eller något annat syfte som strider mot de grundläggande rättigheterna.

Diskrimineringsombudsmannen konstaterar i sitt utlåtande till jämställdhetsombudsmannen att en schablonmässig behandling av alla inte garanterar att likabehandling faktiskt förverkligas. Beaktandet av mångfald kan förutsätta främjande åtgärder. På motsvarande sätt kan underlåtenhet att beakta mångfalden leda till ett indirekt diskriminerande slutresultat trots en formellt jämlik praxis. Positiv särbehandling enligt diskrimineringslagen är möjlig om näringsidkaren strävar efter att säkerställa jämlik tillgång till service för en sådan människogrupp vars likabehandling inte har kunnat genomföras utan positiv särbehandling.

I sitt ställningstagande konstaterar jämställdhetsombudsmannen att en uppfattning om integritet och anständighet som grundar sig på religion eller kulturella orsaker, och som inte godkänner beröring av en främmande person av motsatt kön, kan beaktas i de tjänster som en företagare inom hårbranschen erbjuder. Jämställdhetslagen kan således tolkas på ett sätt som gör det möjligt att erbjuda frisörtjänster enbart åt kvinnor eller enbart åt män. Lagen kan också tolkas på ett sätt som gör det möjligt för en enskild frisör att vägra betjäna en kund av motsatt kön genom att hänvisa till sin egen religion eller kultur i en situation där en företagare inom hårbranschen i övrigt betjänar alla kunder.

I tidigare utlåtandepraxis om kundservice inom frisörbranschen har jämställdhetsombudsmannen ansett att en företagare inom hårbranschen inte kan välja sina kunder utifrån kön. Företagare inom hårbranschen har dock i tidigare fall som behandlats inte åberopat sin religion, kultur eller integritets- och anständighetsskäl som berättigande grund för att erbjuda tjänster åt enbart kvinnor eller enbart män.

15.11.2024