Hoppa till innehåll

En städerskas beteende i simhallens tvättrum (TAS 371/2013, utfärdat 9.5.2014)

Jämställdhetsombudsmannens kontor kontaktades om en manlig städares beteende i damernas tvättrum. I det ifrågavarande fallet hade en kvinna inte velat klä av sig sin baddräkt i duschrummet i den manliga städarens närvaro, utan hade klätt av sig först inne i bastun. Städaren hade kommit in i bastun och meddelat kvinnan att man inte får gå in i bastun med baddräkt på.

Jämställdhetsombudsmannen tillfrågades om det här handlandet uppfyller kännetecknen på sexualla trakasserier och om en städare har rätt att befalla människor att klä av sig.  Frågaren undrade hur det över huvud taget var möjligt att man har en städare av motsatt kön i duschrummen.

Jämställdhetsombudsmannen har vidtalats av både män och kvinnor på grund av att de upplever närvaron av en städare eller annan person av motsatt kön i tvättrum, omklädningsrum eller sanitära utrymmen otrevlig. Några har också berättat att de upplever att en städare eller annan person av motsatt kön skapar en otrygg atmosfär i tvättrum, omklädningsrum eller sanitära utrymmen alldeles oberoende av hur städaren eller personen beter sig.

Enligt regeringspropositionen om jämställdhetslagen kan allmänna blygselskäl kräva att man till vissa uppgifter, exempelvis i simhallar, bara tar personer av det ena könet. Också när det gäller tillgänglighet och utbud av varor och tjänster kan integritets- och anständighetsskäl berättiga till diskriminerande behandling.

Som jämförelse kan man konstatera att blygselaspekter har beaktats i lagstiftningen exempelvis i regleringen av de kontroller av personer som polis och ordningsvakter utför. Den reglering som gäller ordningsvakter kräver att personkontroller ska göras finkänsligt och med iakttagande av principen för minsta skada samt på ett sätt som värnar om den sexuella anständigheten. Den ordningsvakt som gör kontroll ska vara av samma kön som den som kontrolleras ifall den kontrollerade blir tvungen att klä av sig annat än ytterkläder i samband med kontrollen.

Finlands Simundervisnings- och Livräddningsförbund publicerade 2013 en guide för simhallarnas kunder, personal och organisationer för att främja alls möjligheter att använda simhallarna. Syftet med guiden är bland annat att vägleda personalen och kunderna i simhallarna, så att simhallstjänsterna ska lämpa sig för alla och användas enligt kraven på hygien. Enligt guiden finns det egna omklädningsrum, tvättrum och bastur för kvinnor respektive män, men rummen kan städas av en städare av det motsatta könet.  I allmänhet försöker man ordna städningen så att den så lite som möjligt stör kunderna i simhallen. En hög hygiennivå i simhallarna nämns i guiden som ett absolut krav, med vilket simmarnas säkerhet garanteras. Regelbunden och professionell städning av lokalerna garanterar god hygien och är därför något som man inte prutar på. För att säkerställa en god hygien är det viktigt att man tvättar sig utan baddräkt före bastu och simning. Man kan inte ta in baddräkten i bastun, men man kan gå in insvept i ett badlakan.

Jämställdhetsombudsmannen konstaterade att simhallarna för att beakta blygselaspekterna bör sträva efter att ordna städningen på damsidan under öppethållningen med kvinnliga städare och på herrsidan med manliga städare. En dylik arbetsfördelning är emellertid inte alltid möjlig, och simhallarna har kanske inte både kvinnliga och manliga städare i sin tjänst.  När de som städar tvättrum, omklädningsrum och sanitära utrymmen är av annat kön än dem som använder dem ligger det på simhallens ansvar att ge städarna anvisningar om hur de ska arbeta korrekt och ta hänsyn till blygselaspekter.

I ett fall som det som anmälts till jämställdhetsombudsmannen bör städaren med användning av sunt förnuft inse att beteendet kan upplevas som sexuellt trakasseri eller annars som oönskat uppförande. När en simhall har fått information om det skedda har den i egenskap av tjänsteleverantör skyldighet enligt jämställdhetslagen att vidta åtgärder för att avskaffa trakasseriet och instruera den anställda så att motsvarande handlande som upplevts som trakasseri inte upprepas.

En hög hygiennivå i simhallar är i sig ett acceptabelt mål och man kan sträva efter en sådan bland annat genom att kunderna i regel tvättar sig före bastu och simning utan baddräkt. Det här berättigar inte ett förfarande där en städare eller annan anställd av motsatt kön övervakar hur tvättreglerna iakttas genom att närvara i bastu och tvättrum. Simhallarnas städare och andra anställda kan inte på basis av simhallarnas egna regler eller anvisningar ha mer omfattande rättigheter än vad exempelvis ordningsvakter har getts i lagstiftningen om dem.

Direkt kundrespons till tjänsteleverantören är ofta ett bra sätt att utveckla rutinerna. Om det är fråga om en simhall som ägs av staden kan responsen också ges till stadens idrottstjänster.

 

27.06.2014