Hoppa till innehåll

Beslut om klientavgifter inom småbarnspedagogiken skickades endast åt mamman (TAS 545/2018, utfärdat 15.4.2019)

Jämställdhetsombudsmannen ombads utreda om stadens praxis för fastställande av klientavgifter är förenlig med jämställdhetslagen. Ett beslut om fastställande av klientavgifter inom småbarnspedagogiken skickades endast åt barnets mamma trots att ansökan lämnats in av barnets far. Att ändra den primära betalaren hade krävt ett skriftligt samtycke av mamman.

Jämställdhetsombudsmannen bad staden om en utredning i ärendet. Enligt staden hade man tidigare kommit överens om att mamman är den primära betalaren och att beslut om klientavgifter och räkningar som gäller barnet riktas till mamman, eftersom det i det datasystem som staden använder inte är möjligt att skicka handlingarna skilt åt båda föräldrarna. För att ändra den primära betalaren krävs ett skriftligt samtycke av den andra föräldern. Staden konstaterade också att beslutet om klientavgifter riktas mot båda föräldrarna trots att beslutet endast skickas åt den ena föräldern.

Enligt 4 § i jämställdhetslagen ska myndigheterna i all sin verksamhet främja jämställdheten mellan kvinnor och män på ett målinriktat och planmässigt sätt samt skapa och befästa sådana förvaltnings- och tillvägagångssätt som säkrar främjandet av jämställdheten mellan kvinnor och män vid beredningen av ärenden och i beslutsfattandet. Framför allt ska de förhållanden ändras som hindrar att jämställdhet uppnås.

Enligt 7 § i jämställdhetslagen förbjuds direkt och indirekt diskriminering på grund av kön. Direkt diskriminering betyder att en person på grund av könstillhörighet behandlas mindre förmånligt än en annan person behandlas, har behandlats eller skulle ha behandlats i en jämförbar situation. Diskrimineringsförbudet förpliktigar också myndigheterna i sina förfaranden, till exempel när förmåner och skyldigheter beviljas.

Jämställdhetsombudsmannen fann det problematiskt att beslutet om klientavgifter inte skickades åt den person som lämnat in ansökan. Ombudsmannen konstaterade att trots att man kan förutsätta att föräldrarna samarbetar i ett sådant här ärende, har den ena föräldern inte rätt att öppna brev som adresserats till den andra föräldern eller tillgång till den andra förälderns e-post eller ärendekonton. Att orättmätigt öppna ett brev eller ett annat tillslutet meddelande som är adresserat till någon annan är förbjudet enligt strafflagen.

Jämställdhetsombudsmannen ansåg att det att man som utgångspunkt fastställer mamman som den primära betalaren och det samtycke av mamman som förutsattes för att byta den primära betalaren stärker den stereotypa bilden av mamman som barnets främsta förälder. Ett förfarande av det här slaget strider därtill mot myndigheternas plikt att främja jämställdhet. I sina tidigare utlåtanden har jämställdhetsombudsmannen också ansett att begränsningar i datasystem inte är ett godtagbart skäl att behandla kvinnor och män olika.

Jämställdhetsombudsmannen rekommenderade att ifall man inte kan sända beslut om klientavgifter åt båda föräldrarna ska staden i fortsättningen fastställa den primära betalaren enligt ansökan och inte automatiskt enligt förälderns kön.

28.05.2019