Hoppa till innehåll

Tillämpning av kvotbestämmelsen på styrgruppen för kommunstrategin (TA/288/2016; utfärdat 14.11.2016)

Jämställdhetsombudsmannen ombads ta ställning till kommunstyrelsen beslut i vilket färre än 40 procent av medlemmarna som kommunstyrelsen utsett till styrgruppen för kommunstrategin var kvinnor.

Enligt 4 § 1 mom. i jämställdhetslagen ska myndigheterna i all sin verksamhet främja jämställdheten mellan kvinnor och män på ett målinriktat och planmässigt sätt samt skapa och befästa sådana förvaltnings- och tillvägagångssätt som säkrar främjandet av jämställdheten mellan kvinnor och män vid beredningen av ärenden och i beslutsfattandet. Framför allt ska de förhållanden ändras som hindrar att jämställdhet uppnås. Bestämmelsen är förpliktande för alla myndigheter, liksom även för kommuner i all deras verksamhet.

Enligt 4 a § 1 mom. i jämställdhetslagen ska i kommunala organ och organ för kommunal samverkan kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat. Kvotbestämmelsen tillämpas inte på kommunfullmäktige som väljs genom val.

Enligt 17 § i kommunallagen (365/1995) som ännu är i kraft är kommunens organ fullmäktige, kommunstyrelsen och dess sektioner, nämnder och deras sektioner, direktioner och deras sektioner samt kommittéer. I kvotbestämmelsen i jämställdhetslagen anges inte närmare vad som avses med kommunalt organ. Högsta förvaltningsdomstolen har konstaterat att i vissa fall kan organ som avses i kvotbestämmelsen vara även andra organ än de som nämns i 17 § i kommunallagen, till exempel arbetsgrupper. Tolkningen påverkas av organets ställning och uppgifter inom det kommunala beslutsfattandet. I bedömningen kan man också fästa uppmärksamhet vid organets sammansättning och för hur lång tid eller regelbundet organet har tillsatts.

Kvotbestämmelsen gäller separat för både ordinarie medlemmar och suppleanter. Av särskilda skäl kan man frångå kvotkravet, till exempel när ett specialområde saknar sakkunniga av det ena könet. Enligt jämställdhetsombudsmannens uppfattning ska begreppet särskilda skäl tolkas snävt, och den som åberopar särskilda skäl ska kunna motivera sitt beslut. Myndigheten som bereder tillsättandet av organ ska se till att kvotbestämmelsen följs.

16.12.2016