Hoppa till innehåll

Misstanke om diskriminering gällande lönen för processexpert (TAS 93/2013, utfärdat 10.6.2014)

En processexpert vid en stad bad jämställdhetsombudsmannen att utreda om staden behandlade henne i strid med jämställdhetslagen, när hon betalades en lägre uppgiftsrelaterad lön än en IT-specialist. Båda omfattades av det allmänna kommunala tjänste- och arbetskollektivavtalet (AKTA), men de hörde inte till samma lönepunkt. Processexpertens uppgiftsrelaterade lön hade placerats i AKTAs lönepunkt 01HAL033, dess tredje nivå, och IT-specialistens uppgift hörde till de icke lönesatta.

Frågan om kontrollperson

En central fråga i ärandet var om processexperten kunde jämföra sin lön med IT-specialistens lön. Stadens utgångspunkt var att processexpertens arbete inte ska jämföras med IT-specialistens eftersom de inte hörde till samma lönepunkt. Staden konstaterade att jämförelser i kommunsektorn görs inom lönegrupperna, inte mellan dem. Enligt staden är det AKTA och i sista hand arbetsgivaren som definierar till vilken lönepunkt personer hör med utgångspunkt i arbetet. Staden hänvisade till Kommunala arbetsmarknadsverkets utlåtande där det konstateras att målet för bedömningen av uppgifternas svårighetsgrad är samtidigt uppgifter som hör till samma lönepunkt hos samma arbetsgivare och en jämförelse av dessa uppgifter sinsemellan.   

Jämställdhetsombudsmannen ansåg att processexperten kan jämföra sitt arbete med IT-expertens arbete.  Jämställdhetslagstiftningen utgår från att en arbetstagare kan jämföra sitt arbete med en annan arbetstagares arbete i samma arbetsgivares tjänst och om arbetena är de samma eller likvärdiga, ska samma lön betalas. Enligt jämställdhetsombudsmannen fanns det inte i detta fall omständigheter som skulle ha gjort det omöjligt att göra en dylik jämförelse.

Även om arbetena i arbets- eller tjänstekollektivavtalet placerats i olika lönegrupper är detta inte ett hinder för en jämförelse av arbetena vid tillämpningen av lagstiftningen om jämställdhet. I fallet Enderby C-127/92, som avgjordes av Europeiska unionens domstol, fastställdes de jämförda lönerna rentav i olika arbetsavtal. Inte heller det att arbetena i sista hand med arbetsgivarens beslut har placerats i olika lönepunkter är ett hinder för att jämföra dem.  Om detta var fallet kunde arbetsgivaren förhindra arbetstagarnas krav på lika lön endast genom att placera dem i olika lönepunkter. Processexpertens rätt till samma uppgiftsbaserade lön som IT-specialisten berodde alltså på om arbetena som jämförs kunde anses vara jämförbara till sin svårighetsgrad.

Om den utförda jämförelsen av arbetenas svårighetsgrad

Jämställdhetsombudsmannen framförde på basis av de inkomna utredningarna några observationer om jämförelsen av svårighetsgraden i processexpertens och IT-specialistens uppgifter och de framlagda motiveringarna.

Jämställdhetsombudsmannen fäste i bedömningen av de jämförda arbetena uppmärksamhet bland annat vid det avvikande motiveringssättet. Vid bedömningen av verkningsfullheten hos IT-specialistens uppgifter verkade staden betona de dimensioner som generellt hör till sådana arbetsprocesser som IT-specialisten deltog i. Vid bedömningen av verkningsfullheten hos processexpertens uppgifter handlade staden inte på detta sätt, utan betonade att ansvaret för de uppgiftshelheter som processexperten utförde i sista hand låg på annat håll.

Jämställdhetsombudsmannen ansåg också att då jämförelsen av verkningsfullheten hos nämnda arbeten i huvudsak baserades endast på ekonomiska omständigheter, förbigicks vissa dimensioner i verkningsfullheten hos processexpertens arbete. Den interna revisionen och kontrollen, uppgifterna som anknyter till riskkontrollen samt strategiarbetet som processexperten deltog i, är funktioner som syftar till att säkerställa att kommunen och dess organisationer når sina mål och att kommunens verksamhetsförutsättningar tryggas. Dessa har ytterst stor betydelse för kommunens verksamhet.  Processexpertens arbete som anknyter till exempelvis den interna revisionen kan också ha stora ekonomiska effekter.

Enligt den information som jämställdhetsombudsmannen fått har parterna nått en överenskommelse om processexpertens lön.

31.12.2014